GRATIS FRAGT OVER 499,- OG FRI RETUR T.O.M. 15/1 2019
0 SEK
Hemsida FAQ

FAQ

Vanliga frågor

Returer

  • JAG VILL GÖRA EN RETUR, HUR GÖR JAG?

    Miinto erbjuder 14 dagars ångerrätt och fri retur. Returrätten börjar gälla den dagen då du mottog din beställning. För att kunna använda din ångerrätt behöver du registrera en retur på vår hemsida. Via följande länk registrerar du returen: www.miinto.se/rma-product

    Du fyller i dina uppgifter samt anger om det är ett byte eller en retur du vill göra. Därefter anger du anledning till retur eller vilken storlek/färg du vill byta till. I nästa steg väljer du den produkt/produkter som du vill returnera i listan. I sista steget får du en returfraktsedel och en returblankett. Returfraktsedeln sätter du utanpå paketet och returblanketten lägger du i paketet. Kom ihåg att få ett kvitto från postombudet så att du kan visa upp att returpaket har skickats.

  • DET FÖLJDE INTE MED NÅGON RETURFRAKTSEDEL I MITT PAKET. HUR GÖR JAG EN RETUR?

    Om du inte fått någon retursedel i ditt paket, får du en när du registrerar din retur på hemsidan. Det skickas även en till din e-postadress när du fyllt i returformuläret.

    Du fyller i formuläret här: www.miinto.se/rma-product

  • VAR SKA JAG SKICKA RETUREN?

    Returhanteringstiden kan ta upp till 14 dagar från det att butiken mottagit returen. Om du har använt vår retursedel via DHL kan du söka på paketnumret hos DHL och se om paketet har kommit fram till butiken. Tänk på att du inte får en bekräftelse på att paketet har kommit fram till butiken, utan du får först en bekräftelse på din retur när den är behandlad av den fysiska butiken. I samband med att du får bekräftelsen startar en återbetalning till dig om du har valt att betala med kort. Har du valt att betala med faktura har fakturan korrigerats/makulerats. Om du redan har betalt fakturan men ångrar ditt köp har du ett tillgodohavande hos Collector. För att kunna betala tillbaka beloppet behöver Collector dina kontaktuppgifter samt ditt kontonummer. Dessa uppgifter sparas inte när du gör din betalning. Vänligen ta kontakt med Collector på följande nummer: 010-161 00 00, så hjälper de er vidare med ert tillgodohavande. På Collectors webbplats www.collector.se finner ni ytterligare information.

  • KOSTAR DET NÅGOT ATT SKICKA TILLBAKA EN PRODUKT?

    Vi erbjuder alltid gratis returer om du använder retursedeln från DHL som följer med i paketet eller den som du får när du registrerar din retur på hemsidan. Om du vill returnera dina varor med ett annat fraktbolag får du tyvärr stå för kostnaden själv.

  • KAN JAG RETURNERA MITT PAKET MED ETT ANNAT FRAKTBOLAG?

    Det är såklart helt upp till dig vilket fraktbolag du vill anlita till att returnera ditt paket. Vi erbjuder dock endast gratis retur eller byte om du använder den medföljande retursedeln från DHL. Oavsett hur du väljer att returnera ditt paket rekommenderar vi alltid att du skickar paketet från ett postombud, så att du får ett kvitto med spårningsnummer på att paketet är skickat. Om du inte har något kvitto på att paketet är skickat kan vi tyvärr inte efterlysa paketet eller göra en återbetalning till dig om paketet skulle försvinna på vägen.

  • JAG VILL BYTA VARAN MOT EN ANNAN. HUR GÖR JAG DET?

    Vi har stor förståelse för om du har hittat fler saker på vår hemsida som du gärna vill ha.

    Men eftersom miinto.se består av olika fysiska butiker kan du tyvärr inte byta en vara mot en annan på vår hemsida. I stället måste du skicka den köpta varan i retur och sedan göra en ny beställning av den vara du vill ha.

  • JAG VILL BYTA TILL EN ANNAN STORLEK ELLER FÄRG. HUR GÖR JAG DET?

    På miinto.se kan du helt gratis byta din vara mot en likadan i en annan färg eller storlek. Du begär ett byte med hjälp av vår retursedel. När du har fyllt i dina uppgifter väljer du “Byt ut produkt(er)” i ”Vad vill du göra?”-fältet. I kommentarsfältet ”Varför vill du returnera varan?” skriver du sedan vilken storlek eller färg du vill byta till.

  • HAR NI TAGIT EMOT PAKETETET JAG SKICKADE I RETUR?\n\n

    Du ska alltid returnera din vara till den butik som den skickats från. Om du inte fått en returfraktsedel i paketet får du en när du registrerar din retur på hemsidan. På den står adressen till butiken. Tänk på att din retursedel ska aktiveras via vårt returformulär innan du kan använda den. Du kan registrera din retur här: www.miinto.se/rma-product

    Det är viktigt att komma ihåg att få ett kvitto från postombudet så att du kan visa upp att returpaket har skickats.

Leverans

  • Var skickas mina varor ifrån? 

    När du handlar hos miinto.se handlar du från olika butiker runtom i Sverige. Vi samarbetar även med butiker i Danmark, Nederländerna och Polen. Dina varor skickas därför direkt från fysiska butiker till dig. Om du har beställt varor från olika butiker kommer du därför att få flera paket. Det kan även hända att dina paket inte levereras samma dag, utan med några dagars mellanrum. Som tidigare nämnt kommer en del varor även från butiker i våra grannländer. I dessa fall kan leveranstiden vara något längre.

  • Var är min beställning?

    Din beställning skickas till dig från våra fysiska butiker, och du får ett spårningsnummer i din orderbekräftelse så att du kan följa ditt paket. Tänk på att det kan variera när på dagen som våra olika butiker lämnar paket till fraktbolaget, och därför kan det ta upp till två dagar innan du kan spåra ditt paket. Om det tar längre tid kan du kontakta miinto.se eller butiken, så kan vi se när paketet lämnade butiken. Observera att vissa fraktbolag inte levererar paket på helger eller röda dagar.

  • Vilka leveransalternativ finns det? 

    Vid beställningar för över 499 kr bjuder vi på frakten. Vid köp under 499 kr betalar du 49 kr för frakten. Ovanstående priser gäller endast i Sverige. Om du vill få dina produkter levererade till Danmark, Finland eller Island betalar du en fast kostnad på 300 kr för frakten. Ta alltid med dig giltig legitimation och paketnummer när du ska hämta upp ditt paket.

  • Hur levereras mina produkter? 

    Dina produkter levereras till normalt sätt till närmaste postombud eller till din hemadress. Du får dina beställda varor antingen i ett samlat paket eller i flera olika paket - det beror på hur många och vilka butiker du har handlat ifrån.

  • Hur lång är leveranstiden? 

    Dina varor levereras normalt sätt inom 1-5 vardagar efter att du har fått din orderbekräftelse. Du får ett e-postmeddelande med ett paketnummer när ditt/dina paket har lämnat våra butiker. Tänk på att det kan ta upp till två dagar innan ditt paket har registrerats hos fraktbolaget. Som tidigare nämnt kommer en del varor även från butiker i våra grannländer. I dessa fall kan leveranstiden vara något längre. Tänk även på att fraktbolagen oftast inte levererar paket på helger eller röda dagar.

Orders

  • Kan jag ändra min beställning? 

    När du har lagt en beställning via miinto.se går det tyvärr inte att göra några ändringar i efterhand, då beställningen skickas direkt vidare till våra fysiska butiker. Om du inte har fått din slutgiltiga orderbekräftelse med information om att beställningen har godkänts och skickats, kan vi möjligtvis hinna att annullera din beställning. När din beställning har bekräftats av butiken är det tyvärr inte längre möjligt för oss att annullera eller ändra din beställning.

  • Varför har jag endast fått delar av min beställning? 

    Eftersom miinto.se samarbetar med fysiska butiker runtom i landet kan det vara att dina varor levereras från flera olika butiker. Dina beställda varor kan därför levereras styckvis och inte i ett och samma paket. Du ser alltid på din orderbekräftelse varifrån dina varor skickas, och du kan även följa ditt/dina paket via de medföljande spårningsnumren.

  • Hur reklamerar jag en vara?

    Du kan göra en reklamation genom att maila oss på info@miinto.se eller ringa oss på 08-5250 5400. Du kommer därefter att få vidare instruktioner beroende på den konkreta situationen. När du returnerar en vara ber vi dig att beskriva problemet så detaljerat du kan, samt gärna bifoga bilder som visar felet på varan. Därefter tar butiken ett beslut om hur vi går vidare med reklamationen. Om butiken behöver ta in varan för bedömning kan vi förse dig med en fraktsedel. Var noga med att specificera anledningen till reklamationen samt var på produkten felet sitter så att detta blir tydligt för butiken när de mottar den.

    Tänk på att varan ska skickas i lämplig förpackning och att du alltid ska be om ett kvitto på försändelsen från ditt postombud. Det är nämligen du som ansvarar för paketet/varorna tills de når mottagaren. Spara därför ett kvitto som anger portot samt eventuellt spårningsnummer.

    Obs! Paket löses inte ut som skickas mot postförskott eller liknande.

  • Varför har min beställning annullerats?

    Vi ber om ursäkt om en eller fler varor i din beställning har annullerats. Eftersom miinto.se samarbetar med fysiska butiker kan det tyvärr hända att någon av våra butiker måste annullera en eller flera av dina beställda varor. Det kan bero på att varan sålts i den fysiska butiken samtidigt som du gjorde beställningen och att lagersaldot inte har hunnit uppdateras. Om du har betalat med kort har vi kontaktat din bank för att släppa reservationen på ditt konto. Om du har valt att betala med faktura kommer denna inte att skapas.

  • Varför har min beställning annullerats?

    Först och främst vill vi be om ursäkt att en vara har annullerats.
    Om din beställning har annullerats har vi lyckligtvis inte dragit några pengar från ditt konto.

    I vissa fall kan dock summan reserveras på ditt konto. Om det händer kan du kontakta kundtjänst, så kan vi försöka få banken att frigöra summan igen. Tänk dock på att det inte är alla banker som har möjlighet att göra detta. Om banken inte kan frigöra beloppet kommer det att vara reserverat i 30 dagar och sedan frigöras automatiskt.

  • Hur annullerar jag min beställning?

    Så fort din beställning lagts in i systemet skickar vi den vidare till den butik som säljer produkten. Därefter behandlar butiken den så fort som möjligt. Därför rekommenderar vi att du ringer oss på 08-5250 5400 så kan vi se om vi kan annullera beställningen innan den behandlats av butiken. Vi kan tyvärr inte annullera en beställning som redan har behandlats av butiken. Se då istället avsnittet om RETURER.

Shopping

  • Hur fungerar miinto?

    Miinto.se är en webbshop som förmedlar varor för butiker runtom i landet samt några av våra grannländer. När du beställer en vara kommer därför din beställning att skickas vidare till den butik som du har beställt varan av. Våra butiker har 48 timmar på sig att godkänna/bekräfta dina beställningar, och därför kan det ta upp till två dagar innan du får din slutgiltiga orderbekräftelse. Dina varor skickas sedan från butiken.

    Om en butik av någon anledning inte kan skicka din beställda vara, kommer din beställning att skickas vidare automatiskt till de butiker som lagerför samma vara. I dessa fall kommer priset att vara detsamma.

  • Vad händer om en vara är slutsåld? 

    Eftersom vi samarbetar med fysiska butiker kan det tyvärr hända att en vara tar slut i butiken samtidigt som du beställer den via miinto.se. Om det sker kommer du att få ett meddelande via e-post, och vi drar så klart inte pengarna från ditt konto. Vid beställningen reserveras pengarna men reservationen släpps om beställningen avvisas. Har du valt att betala med faktura och din order avvisas så kommer fakturan inte att skapas.

    Om du vill veta om en butik kommer att få in varan igen kan du kontakta den aktuella butiken. Information om butiken hittar du under produktens beskrivning.

  • Kan jag prova en produkt innan jag köper den? 

    Om du hittar en produkt på vår hemsida och gärna vill se den i verkligheten eller prova den, är du så klart välkommen till någon av våra fysiska butiker. Under bilden på produkten ser du i vilken av våra butiker den finns. Tyvärr är det inte möjligt att komma till vårt huvudkontor i Köpenhamn och prova varorna, då vi inte har något varulager här.

  • Hur hittar jag mer information om en produkt? 

    Eftersom vi samarbetar med fler än 200 butiker bara i Sverige, så kan vår kundtjänst tyvärr inte alltid svara på specifika frågor om enskilda produkter som finns på miinto.se. Du kan alltid kontakta de enskilda butikerna om du har frågor om några av deras produkter. Under varje produkt på hemsidan finns namnet på den butik som lagerför varan, där kan du skicka en fråga till butiken via formuläret samt hitta ett telefonnummer dit du kan ringa.

  • Hur kommer jag i kontakt med en butik? 

    Du kan kontakta våra butiker genom att söka efter en specifik vara på vår hemsida. Under bilden på produkten ser du i vilken av våra butiker som varan finns. Du kan antingen ringa butiken direkt eller skicka ett meddelande via formuläret under produkten. Om du redan vet vad butiken heter, kan du helt enkelt söka i sökfältet på miinto.se och få fram butikens kontaktuppgifter.

Betalning

  • Hur använder jag en rabattkod eller ett presentkort? 

    Om du har turen att ha en rabattkod eller ett presentkort till miinto.se anger du koden i fältet ”Har du en rabattkod?” när du kommer till kassan. Kontrollera att din rabatt har dragits av summan innan du genomför betalningen. Tänk även på att du endast kan använda en kod per beställningstillfälle, och att rabatter och presentkort inte kan kombineras.
    Presentkorten är giltiga i 6 månader från utfärdandet.

  • Hur betalar jag med faktura eller delbetalning? 

    Vi erbjuder faktura och delbetalning i ett samarbete med Collector Credit AB. När du väljer faktura/delbetalning får du hem dina varor innan du betalar. Därefter kan du välja att betala hela beloppet på en gång, eller dela upp betalningen i mindre delar. Fakturan förfaller efter 30 dagar. Tänk på att det tillkommer en fakturaavgift på 39 kronor. Du kan endast beställa till din folkbokföringsadress när du väljer faktura eller delbetalning, och du måste vara minst 20 år gammal vid beställningstillfället. När du fått fakturan kan du välja att delbetala upp till 12 månader genom att betala in det lägsta belopp som är angivet på fakturan.

    Om du väljer Collector account så samlas alla köp du gör från Miinto under en månad och skickas som en samlingsfaktura månaden efter.

    Om du väljer Collector Invoice så skickas fakturan direkt, i samband med köpet. Väljer man det alternativet så får man en separat faktura för varje köp man gör.

  • Jag har inte mottagit min faktura. Hur betalar jag min order?

    Vi beklagar verkligen att du inte har mottagit din faktura från Collector. Om du inte har mottagit din faktura inom 14 dagar efter att du har mottagit dina varor så ska du kontakta Collector. Du kan kontakta Collector via telefon 0101610000.

Användare/inloggning

Kundtjänst

  • Hur kontaktar jag kundtjänst? 

    Om du behöver kontakta oss kan du alltid skriva till oss på info@miinto.se

    Ha ditt beställningsnummer redo så att vi lättare kan hjälpa dig. 

    Öppettider: 
    Måndag till fredag 10.00- 12.00 / 13.00 - 15.00