Varumärket Stella Nova kommer från Danmark och grundades år 2002. Varumärket Stella Novas vision är att kunna ge glädje och inspiration i det vardagliga livet genom en unik design för kvinnor som vill göra skillnad. Det danska varumärket grundades av Trine Skoller som idag äger varumärket och som tillsammans med sina kollegor driver Stella Nova från huvudkontoret i Köpenhamn.
Varumärket grundar sig på en fantasifigur med namnet Stella Nova och denna karaktärs värld. Inspirationen till varumärkets samtliga kollektioner hämtas från just figuren Stella Nova och den miljö hon finner sig i.
Varumärket Stella Nova är byggt på fyra pelare; kärlek, oförutsägbarhet, excentricitet och noggrannhet.
Kärlek står för det att figuren Stella Nova vill alla väl och engagerar sig i andra människor samt att hon är ärlig, positiv och respekterar och tror på andra. Hon gör även det bästa av varje dag.
Oförutsägbarhet står för att figuren Stella Nova opretentiös och alltid ändras. Stella Nova är en figur som ständigt blickar framåt och gör varje dag värd att fira. Hon är engagerad och impulsiv samt rolig och entusiastisk.
Excentricitet står för att figuren Stella Nova är självständig men älskar att socialisera sig och gör något kreativt av sina tankar och funderingar. Stella Nova är i sin personlighet både mjuk och kvinnlig samtidigt som hon även ibland är hård och maskulin.
Noggrannhet står för det att Stella Nova vet ständigt vart varumärket är på väg och agerar efter det. Det råder struktur i kollektionerna och optimering av processen. Stella Nova agerar i strävan efter att bli ett tillgängligt modevarumärke.
Detta är alltså de fyra pelare varumärket grundar sig på och som tar sig uttryck i dess samtliga kollektioner och produkter.
Varumärket har sedan sitt grundande expanderat och finns idag på över 200 ställen runtom i Europa.