Varumärket Toms grundades år 2006 av Blake Mycoskie som hade fått en massa inspiration till detta under en resa till Argentina där han fick se fattigdom och dåliga förhållanden. Många barn han mötte gick runt utan skor och han bestämde sig för att han ville göra något åt det, han vill arbeta för bättre förhållanden. Han började därför att designa och producera skor och för att kunna bidra till en bättre vardag i dessa fattiga länder bestämde han sig för att för varje par skor varumärket säljer ska det även skänka ett par till ett barn som behöver det.
Redan första året på marknaden sålde varumärket över 10 000 par skor och under samma år återvände Blake Mycoskie till Argentina och besökte de barn som hade gett honom inspirationen till detta. Tack vare en massa support och stöd kunde varumärket redan under sitt första år ge en miljon skor till behövande barn runtom i världen. Idag arbetar varumärket på detta sätt med över 50 länder världen över.
Varumärket Toms samarbetar med och stödjer ideella organisationer runtom i världen som arbetar just för att världen ska bli en bra plats för alla. Varumärkets team består av unga personer med ett starkt driv och engagemang. Från år 2008 har varumärket även dag per år de kallar för ”One day without shoes”. Denna dag infaller alltid i april och går ut på att Toms ber människor att gå runt en dag utan skor, just för att man ska medvetandegöra och få upp ögonen för de barn runtom i världen som måste gå runt barfota varje dag under hela sina liv.
Toms designar och producerar för både män och kvinnor. Varumärket blev snabbt mycket populärt efter att det kommit ut på marknaden och har till följd av det kunnat expandera och utveckla sina kollektioner.