märket Kipling grundades år 1987. Namnet kommer från Rudyard Kipling, författaren till Djungelboken. Varumärket började sin resa med att designa och producera ryggsäckar av hög kvalitet anpassade för personer som tycker om att vistas mycket utomhus och som har ett äventyrligt tänkt och leverne. Idag har Kipling utvecklat sitt sortiment och designar stilrena väskor i härliga färger och med roliga detaljer, samtidigt som väskorna fortfarande är mycket praktiska och passar de allra flesta aktiva individer. Varumärket har idag sitt huvudkontor i världsmetropolen New York men dess produkter finns i över 55 länder världen över.
Varumärkets symbol – en apa – är idag väl känd världen över. Apan finns där dels för att varumärket fick inspiration till namnet från författaren av Djungelboken, men också för att apor ofta förknippas med att vara äventyrliga och roliga. Därför valde man just en apa som symbol, för att låta den representera varumärkets äventyrliga sida och vilda fantasi. Idag sitter det ofta en nyckelring med en apa på på varumärkets olika väskor. Varje sådan apa låter man även döpa efter någon av alla de anställda varumärket har runtom i världen och varje kollektion har därför en egen, unik apa. Idag är det även många av varumärkets kunder som samlar på dessa varumärket, en eller flera från varje kollektion. Tydligen finns det vissa som har över 400 apor.
Lite rolig fakta: Kipling är idag ett mycket populärt varumärke och det säljs runt 23 väskor i minuten. Över 35 miljoner människor runtom i världen även en Kipling väska och det finns fler Kipling väskor runtom i världen än vad det är invånare i Belgien.