Ralph Lauren är ett oerhört stort och välrenommerat modehus på den globala marknaden. Märket ägnar sig idag åt alltifrån haute couture och fashion till heminredning och parfymer som alla symboliserar den amerikanska, preppiga stilen inspirerad av den europeiska känslan för kvalitet. Att bära Ralph Lauren kan sägas vara lite av ett statement, en hyllning till amerikansk design och förstklassig stil som åldrats väl genom decennierna. Det är mode med klass, som samtidigt inte kostar skjortan, och därför är vanligt förekommande i mångas garderober världen över.
Slipslinjen som blev världsimperium
Märket grundades år 1967 av den då tjugoåttaåriga Ralph Lauren som jobbade för slipsmärket Beau Brummell. Lauren hade visioner om att skapa egen design och fick till slut medgivande från Brummell att skapa sin egen slipslinje. Han valde att kalla linjen för Polo och gick i sin design mot det dåvarande slipsmodet för att skapa en helt egen, unik stil. Han jobbade som ensam designer för linjen och levererade själv ut sina alster till återförsäljarna när han inte satt och skissade slipsar på kontoret i Empire State Building. Redan under första året blev hans linje en stor succé och hans design köptes in av giganter såsom Paul Stuart, Nieman Marcus och Bloomingdales. Det dröjde inte länge innan Lauren började designa kompletta kollektioner med herrkläder. Han upplevde att det saknades passion och romantik på marknaden för herrkläder och ville skapa mode som han kände något för. På så sätt skapade han sitt personliga och unika varumärke, då han kombinerade sin kärlek till traditionella snitt med en stark suktan efter spänning och passion.
Redan år 1969 gav Bloomingdales Ralph Lauren det unika erbjudandet om att öppna en så kallad shop-in-shop i deras butik, vilket de aldrig tidigare gjort till någon designer. År 1971 introduceras den första linjen för kvinnor, där främst de figursydda skjortorna står i fokus. Detta är även året då den idag så välkända logotypen med polospelaren presenterades för första gången, då på just damskjortorna. År 1972 lanseras den karaktäristiska polotröjan i meshmaterial, som idag har blivit en ikon för Ralph Lauren och deras preppiga stil. För kvinnor lanserades även komplett klädlinje som utgick från det traditionella herrmodet men fick en ny, feminin touch. Linjen baserades på kavajer, kostymer, skjortor och klassiska byxor, vilket kunde vara mycket svårt att hitta som kvinna vid den tiden. Damkläderna hade, precis som herrkläderna, ett klassiskt men trendigt utseende och en fantastisk kvalitet som gjorde dem enastående.
Ralph Lauren började nu ta större och större plats på den amerikanska modemarknaden och år 1983 hade de inte mindre än fyra butiker inne på Bloomingdales. De hade gått ifrån att bara vara en linje av några få slipsar till att nu ha kompletta modelinjer för herr, dam och barn och dessutom ha en egen inredningslinje. Denna linje kallades passande för Ralph Lauren Home och innehöll bland annat kuddar, mattor, sängöverkast, lakan och handdukar som alla följde något av märkets fyra stilar; New England, Jamaica, Log Cabin eller Thoroughbred.
Satsa på en komplett garderob från Ralph Lauren med Miinto
Idag är Ralph Lauren ett imperium av olika linjer och kollektioner. Inom namnet Ralph Lauren ryms allt ifrån de slipsar som historien började med till sportkläder, parfymer, babyatteraljer, klockor, golfkollektioner och väggfärg. Succén har med andra ord varit enorm från första början och man kan lugnt påstå att Ralph Lauren banat väg för en stor modevåg både i USA och övriga världen. De har skapat en unik stil som håller sig över tidevarven, då den är grundad på klassisk design och oslagbar kvalitet. Några av de otaliga men alla välkända linjerna och märkena som idag ligger under namnet Ralph Lauren är Polo Sport, Purple Label, Black Label, Polo Denim, Polo Golf, Lauren by Ralph Lauren, RALPH by Ralph Lauren, Pink Pony, Ralph Lauren Children och Ralph Lauren Baby.
På Miinto kan du shoppa många av Ralph Laurens klassiker för att sätta din stil precis som du vill ha den. Vår storsäljande kategori av märket är jackor, och täcker in både vindtäta parkas och klassiskt quiltade jackor som länge varit en klassiker på ridbanan. Användningsområdet är dock mycket bredare än så – jackorna med de vackert sydda rutorna passar idag lika fint till skogspromenaden och för en tur på stan när hösten faller på. En annan storsäljare är den ikoniska polotröjan, förslagsvis i en iögonfallande kulör som rosa, som hör till varje sofistikerad mans garderob. En stilig långärmad skjorta är väl också alltid bra att ha? För den som är på jakt efter kläder till avslappnade dagar är en mjuk sweater väl värd att spana in, eller varför inte botanisera bland de olika shortsen i varierande längd? Vi har det hela på Miinto. Kom också ihåg att Ralph Lauren har flertalet badbyxor och andra badkläder för den som också vill ha stil på stranden.
Testa ett modehus som du aldrig tidigare provat
Vi på Miinto strävar efter att erbjuda den mest kundfokuserade modeplattformen på internet, där kunder kopplas ihop med det bästa urvalet av storskaliga, luxuösa och förstklassiga modemärken. Alla har noga valts ut av oss på Miinto, för att vi ska kunna säkerställa att alla produkter som vi säljer motsvarar de krav på kvalitet och design som våra kunder efterfrågar. Vi säljer mode från märken som du vanligen kanske inte hittar i butiker i din närhet, och det gör vi för att fler kunder ska kunna få ta del av det fantastiska mode som finns runt i världen. En del kunder och märken kan ha svårt att hitta varandra, så genom att handla via Miinto får du inte bara möjligheten att växa och upptäcka nya sidor av dig själv – du möjliggör även för fler modemärken att utöka sin kundkrets och växa åt nya håll.
Med en marknad som täcker in stora delar av Europa är vi idag med och för samman kunder och fysiska butiker på så stort avstånd som annars vore omöjligt. Vår modell är att låta våra samarbetspartners tillika butiker och uppge vilka varor de har på lager, för att på så sätt kunna presentera ett brett och varierat utbud för våra kunder. De varor som säljs finns alltså redan hos de säljande butikerna, och handeln ligger alltså inte till grund för någon form av överkonsumtion. Det är Miintos sätt att ta ansvar för både människa och miljö, och låta mode vara något lustfyllt och roligt, snarare än en belastning för vår jord. När du växer, så växer vi. Vi hoppas att du vill vara med oss på den resan.